Fiabilitatea este, prin definiţie, probabilitatea ca un sistem să-şi îndeplinească funcţiile pentru care a fost proiectat fără a se defecta, în condiţii specificate, pentru o anumită perioadă de timp şi cu un nivel de încredere dat. Deci, pentru a înţelege mai bine fiabilitatea maşinilor, trebuie înţeles mai bine cum funcţionează şi cum trebuie întreţinută o maşină.
Pentru majoritatea covârşitoare a şoferilor, fiabilitatea este un termen foarte vag, dar care, în principal, reprezintă aptitudinea unui produs de a funcţiona fără a se defecta. Din cauza superficialităţii, de obicei nu se iau în considerare factorii pe care îi regăsim chiar în definiţia fiabilităţii: ”condiţii specificate”, ”o anumită perioadă de timp”, ”un nivel de încredere dat”.
Multora le va veni greu să creadă că fiabilitatea arată AŞA. Pentru că e, de fapt, o funcţie matematică
La care mai adăugăm componenta foarte importantă a… folclorului. De cele mai multe ori, un model este considerat fiabil în funcţie de ”ce se aude de pe la alţii”, lucru valabil mai ales în domeniul maşinilor second hand.
Din cauza varietăţii condiţiilor de exploatare, orice statistică în domeniul fiabilităţii trebuie privită circumspect, fiind cel mult un indicator suplimentar de orientare. Principial, însă, o maşină este fiabilă dacă a fost utilizată şi întreţinută în mod corespunzător – chestiuni pe care absolut nimeni nu le poate garanta.
În concluzie, fiabilitatea este doar o probabilitate de bună funcţionare a unei maşini. Sau un indicator al calităţii de fabricaţie a componentelor maşinii respective. O calitate superioară (deci un preţ mai ridicat) duce şi la o probabilitate de defectare mai mică, ceea ce înseamnă o fiabilitate mai bună.
Dai un ban, dar ştii că face. Dar cât de mult costă fiabilitatea? Îţi permiţi?
Însă aici intervine şi percepţia utilizatorului: în ce măsură eşti dispus să cheltuieşi mult pentru o fiabilitate cât mai bună? Până la urmă, totul se reduce la bani, iar, în lumea reală, nu mai contează aşa de mult durata de funcţionare fără probleme a unui produs , ci raportul între numărul de defecţiuni şi preţul reparaţiilor acestora, de preferat fiind ca frecvenţa incidentelor să fie cât mai mică, iar costurile de remediere cât mai reduse.
Din nefericire, economia de piaţă se bazează în primul rând pe producerea şi vânzarea de produse noi, aşa încât pentru constructorii auto a devenit neprofitabil să facă maşini foarte fiabile, deoarece clienţii tind să-şi schimbe maşinile mai rar.
Dacă Mercedes-Benz ar fi continuat să facă maşini la fel de rezistente precum ”Cobra”, ar fi falimentat…
Deci, odată cu evoluţia tehnologică, fiabilitatea în concepţia producătorilor auto se reduce la funcţionarea cât mai puţin problematică a unei maşini într-un interval rezonabil – care, acumi, reprezintă în jur de 4-5 ani. După care probabilitatea unei bune funcţionări scade dramatic, fiabilitatea fiind doar o loterie din care clienţii pierd mai mult sau mai puţin.
Prin urmare, pe principiul ”poartă-te cu propriul corp ca şi cum ai avea nevoie de el 100 de ani”, vă invit în continuare să înţelegeţi ceva mai bine cum funcţionează principalele sisteme ale unei maşini şi de ce e importantă mentenanţa acestora.
Să începem cu motorul, PE URMĂTOAREA PAGINĂ